Bilgi Diyarı

Aşağıdaki Kutu ile Sonsuz Bilgi Diyarı'nda İstediğinizi Arayabilirsiniz...

Marcel Duchamp

  • Okunma : 738

Marcel DuchampFransız ressamı (Blainville 1877-Neuilly-sur-Seine 1968). Önceleri fovizm, daha sonra kübizm eğilimli resimler yapan Marcel Duchamp, Merdivenden İnen Çıplak (1912) adlı tablosuyla fütürizme yaklaştı ve tablonun birbirini izleyen evrelere bölünmüş hareketiyle zaman ve uzamı dile getirmeye çalıştı. 1913'ten başlayarak ilk "ready-made"lerini (oldukları gibi alınıp, kullanılan ve alaycı biçimde sanat yapıtı sayılan günlük eşyalar [Şişe Kurutma Makinesi, 1914]) gerçekleştirdi. "Karşı sanat" diye nitelenen bu nesnelerle öndadacı bir anlayışla çalıştı (dadacılık, Duchamp'ın 1915'te New York'a gidişinden sonra genişleyip, yayıldı). Tu m la (1918) adlı tablosunda bütün öncü eğilimleri bir yana bıraktıktan sonra, "büyük cam"dan yaptığı en önemli çalışmasına {Bekârları Tarafından Soyulmuş Celin) başladı. Sonra optik oyunlarına ilgi duyup, bazı kinetik araştırmalara girişti (Yarımküre Biçimli Rotatif, 1935). Çağdaş plastik sanatlara temel katkısı o dönemde (1946-1966 arasında gizlice çalıştığı ve ancak ölümünden sonra ortaya çıkarılan Veriler: 1-Çağlayan, 2-Aydınlatma Cazı adlı çevre düzenlemesi dışında) aşağı yukarı bütünüyle sona erdiyse de, sanat nesnesine ve sanatçıya tapınmayı yıkma girişiminden, savaş sonrası sanatını canlandırma amacıyla çeşitli biçimlerde yararlanıldı ve happening, poplart, kavramsal sanat, vb. akımlar, bazı farklı yönelişler içermelerine karşın, Marcel Duchamp'ın sanatından büyük ölçüde etkilendiler.