Bilgi Diyarı

Aşağıdaki Kutu ile Sonsuz Bilgi Diyarı'nda İstediğinizi Arayabilirsiniz...

Bilgisayar grafikleri

  • Okunma : 885

Bilgisayar grafikleriBilgisayar grafiği, bir bilginin çizgisel olarak gösteriminin bilgisayar kullanılarak oluşturulmasıdır; bu bir video oyunu labirenti, bir şirketin yıllık kazançlarını gösteren bir çizelge ya da bir biriyle savaşan jet uçaklarının gerçek bir canlandırılması olabilir. Bilgisiyar grafiği teknolojisi günümüzde öylesine gelişmiştir ki, herhangi bir çizgisel imge bilgisayara yüklenip kullanıcının isteğine göre üstünde oynanabilir.

Çizgisel imgeler aşağı yukarı bütün bilgisayarlarla oluşturulabilir. Bunun için tek gerekli olan şey grafik yazılım programı ve resimlerin yapısına uygun giriş-çıkış aygıtlarıdır. Sözgelimi temel özellikleri taşıyan, bu arada klavyesi ve renkli ekranı bulunan bir kişisel bilgisayarla, iyice karmaşık grafik programları, sözgelimi uçağın uçuşunu canlandırılan bir program, canlandırılabilir.

Çok gelişmiş grafikler, büyük bir bilgisayar belleği ve geniş giriş-çıkış aygıtları gerektirir. Çizgisel bir imge çok büyük miktarda bilgi içerebilir; bu bilgilerin her parçasının bilgisayar tarafından dijital bir koda çevrilmesi ve belleğe kaydedilmesi gerekir. Görüntü, çizgi film ya da uçan bir uçağın canlandırılması gibi birbirine bağlı bir resimler dizisinin parçasıysa, çok büyük bir bilgi miktarının depolanıp kullanılması gerekir; böyle bir güç de ancak süper bilgisayarlarda vardır. Bilgisayarların çoğunda nispeten küçük bir iç bellek ve kısıtlı bir işlem hızı bulunduğu için, genellikle grafik programları bir çizimin yalnızca ana ayrıntılarını gösterir.

Bilgisayar grafikleri yapılırken, çoğunda özel ekranım ve yazılım teknolojilerinden yararlanılır. Donanım açısından bakıldığında, video görüntülerini kusursuzlaştırmak için olağanüstü bir çaba gösterilmiştir. Bilgisayar grafiklerinin çoğu monitörde (ekran) ya da katod ışını tübünde (CRT) gösterilir. Genellikle iki tip CRT kullınılır: Raster (çizgili kutu) tarama CRT'leri, vektör CRT'leri. Daha yaygın olan raster tarama CRT'sinde b r elektron çubuğu, ekranı bir saniye içinde birkaç kez yatay olarak tarar ve iki boyutlu nokta kafeslerinden oluşan bir resim oluşturur; vektör CRT'lerindeyse, elektron çubuğu ekrandaki iki ya da daha çok nokta aracında gidip gelerek tarama yapar ve çizgilerden oluşan bir resim oluşturur. Vektör CRT'leri genellikle, çizgi çizimlerinin aslına uygun olduğu tasarım çıkartmada kullanılır.

Yazılım açısından bakıldığındaysa, grafik programlarında, gerçeğe uygun resimler oluşturabilmek için çok çeşitli özel görüntü algoritmaları ya da iç veri işlem süreçleri kullanılır. Sözgelimi fraktal algoritmalarla sonsuz sayıda yapı sağlayabilen random resimler üretilir; bu yüzden bu algoritmalar, dağ ve okyanus resimleri çizmek için idealdir. Kümelenmiş dizilere ya da istatistiksel olasılıklara dayanılarak hazırlanan algoritmalar ateş, duman, vb. doğal olayların resmini çizmekte kullanılır. Sürekli tekrarlanan bir algoritmaysa, her birinde çok küçük değişiklikler yaparak, aynı resmi sonsuz kez yeniden oluşturabilir. Gizli yüzeyleri uzaklaştırma algoritmalanyla bir resmin, sözgelimi bir kübün arka yüzü gibi görünmeyen bölümlerindeki çizgiler ve yüzeyler silinebilir. Sahte renklendirmeyle renksiz bir resme zengin bir renkler yelpazesi kazandırılabilir. İnsan yüzü gibi bazı karmaşık resimlerin modelinin çıkarılması karmaşık algoritmalar gerektirdiğinden, henüz güçtür.

Bilgisayarın resim oluşturma ve değiştirme yeteneğinden en çok yayınlanan işkolu video oyunları işkoludur. Bununla birlikte, bilgisayar grafikleri, başka birçok işkolunda da önemli rol oynamaktadır. Sözgelimi bilgi sayar destekli tasarım (CAD) sistemleri, binlerce mühendislik ve mimarlık şirketinde proje çizme levhalarının yerini almıştır. Haritacılar, deprem bilimciler, yerbilimciler, astronomlar ve kimyacılar da grafik ağırlıklı bilgisayar sistemlerini yaygın biçimde kullanmaktadırlar. Pilot yetiştirmede kullanılan gerçek uçuş koşullarını bilgisayarda yaratma gibi askerî uygulamalar gelişmektedir. Bilgisayarın resim oluşturma yeteneği, kendisine Hollywood'da da yer bulmuştur: Hazırlanan özel efektler, çoğunlukla bilgisayar yardımıyla oluşturulmaktadır.

Not: Üç boyutlu bilgisayar grafiği programlarıyla veriler bir dizi farklı biçimde gösterilir; böylece karmaşık ve ince eğilimler daha iyi ortaya çıkar. Bu programlar esnektirler ve yen verilere kendilerini kolayca uyarlarlar.