CANALETTO
(1697-1768), döneminin Venedik yaşantısını belgeleyen, genellikle Venedik ve Londra görünümleri ile İngiltere’nin kır evlerini resimleyen Venedikli bir ressamdır. Tiyatro dekoru yapan bir ressam olan Bernardo Canal’ın oğludur.
Canaletto çalışma yaşamına babasının yanında, sahne dekorları hazırlamakla başladı. Rom a’da da kısa bir süre kalarak Scarlatti’nin operalarının dekorlarını yaptı. Bu iş, yaptığı peyzaj (manzara resmi) çalışmaları için iyi bir eğitim oldu. Venedik evlerini, alanları, kanalları ve yollardaki insanları ayrıntılı bir biçimde gösteren resimleri bir fotoğraf kadar net ve kusursuzdu. Canaletto o dönem için alışılmamış bir biçimde açık havada çalışıyor; doğayı gördüğü gibi resimliyordu. Canaletto’nun yaptığı Venedik resimlerinde, güneş ışığını ve gölgeleri algılayışı, ışığın yapılara yansıması ve bulutların etkisi düşsel bir görüntü yaratır. Bu ilk dönemin önemli Venedik resimlerinden birisi, 1720’lerin sonlarında yaptığı ve Londra’da Ulusal Galeri’de bulunan Taş Ustasının Avlusu’ dur.
Canaletto’nun resimlerinin alıcıları çoğunlukla yabancılardı. Daha sonra Venedik’te İngiliz başkonsolosu olan Joseph Smith adında bir İngiliz tüccarla 30 yıl süren bir iş ilişkisi oldu. Smith aracılığıyla İngiltere’de geniş bir çevre edindi. Bu çevrenin istekleri doğrultusunda resim konularını saptadı. Kentin yoksul bölgelerinin resimlerini yapmak yerine, kusursuz ayrıntılarla dolu çarpıcı Venedik görünümlerini yeğledi. Bu dönemden iki örnek, Boston Güzel Sanatlar Müzesi’ndeki M eydandan Kuzeybatıya Bakış ve W ashington’da Ulusal Sanat Galerisindeki Venedik’ten Görünümüdür.
1740’ta başlayan Avusturya Veraset Savaşları Venedik’e gelen gezginlerin sayısını azaltınca, Canaletto’nun işleri bozuldu ve kurduğu ilişkileri sürdürebilmek için 1746-55 arasında İngiltere’de yaşadı. Şaşırtıcı bir kusursuzlukla işlenmiş Thames Irmağı, köprüler, Whitehall gibi Londra görünümlerinin yanı sıra, birkaç köy evi ve şato resmi yaptı. Bu dönemden dikkate değer bir örnek, Greenwich’te Ulusal Denizcilik Müzesi’nde bulunan Greenwich Hastanesi’nin Thames’in Kuzey Kıyısından Görünüşü tablosudur. Canaletto’ nun son dönem İngiltere çalışmaları, ilk dönem Venedik çalışmalarına göre kuru ve soğuktur. Bunun nedeni ise Londra’nın atmosferinin Venedik’ten çok değişik olmasına bağlı olabilir.