Joan Miró
(1893-1983). İspanyol ressam ve heykelci Joan Miró'nun düşsel ve çocuksu figürleri ona sanat dünyasında özgün bir yer kazandırmıştır.
Barselona’da doğan Miró, güzel sanatlar okuluna gitmek istediyse de ailesinin isteğine uyarak bir ticaret okuluna gitti. Ardından iki yıl memurluk yaptı. 1907-10 arasında ailesinin onayını alarak Barselona Güzel Sanatlar Okulu’na girdi. O yıllarda Barselona’da, babasının çiftliğinde ve Mayorka’da manzaralar, portreler ve çıplaklar (nü) yaptı. 1919’da gittiği Paris’te başta Pablo Picasso olmak üzere Kübizm, Gerçeküstücülük ve Dadacılık akımlarının önde gelen sanatçılarıyla tanıştı.
O yıllarda yaptığı resimlerde Kübizm etkisindeki bazı figürlerin yanı sıra kadın, kuş, yıldız izlenimi veren özgün desenlerle bir düş dünyası yarattı.
Tümüyle soyut figürlerle çalışan sanatçının, doğal çevresinden soyutladığı nesneler, daha çok yaşantısına karışmış bir şeyin simgesidir. Bununla birlikte bazı işaretler ya da motifler yalnızca düş dünyasının ürünleridir.
Miró Paris’teki ilk sergisini 1921’de La Licorne Galerisi’nde açtı. 1924’te gerçeküstücü sanatçıların hazırladığı bildirgeyi imzaladı.
1930’larda faşizm İspanya’yı tehdit etmeye başladığında resimlerine şeytana ya da canavara benzeyen garip yaratıkları kattı. 1930’lann sonlarına doğru yapıtlarındaki korku uyandıran öğeler azaldı. 1941’de yaptığı Güzel Kuşun Bilinmeyeni Bir Çift Âşığa Anlatması adlı tablosunda soyut biçimleri saç, göz gibi ayrıntılarla ustaca birleştirerek yeniden sevecen, barışçıl ve düşsel bir dünya yarattı. 1936’da Paris’te Charles Ratton’un evinde düzenlenen Gerçeküstücü Nesneler Sergisi’ne katıldı. Aynı dönemde özgün üslubunun ilk örneklerinden olan Sürülmüş Toprak adlı tablosunu yaptı. Sonraki yıl Max Ernst’le, yepyeni bir bale geleneği yaratan Sergey Diaghilev’in Romeo ve Jülyet balesinin sahne ve kostüm tasarımlarını yaptı. 1941’de New York’ta ilk sergisini açtı ve yapıtlarıyla birçok ABD’li sanatçıyı etkiledi. 1944’te seramik çalışmalarına başladı. Üç yıl sonra yeniden gittiği ABD’de, Hilton Oteli’nin ve Harvard Üniversitesi’nin duvar panolarını yaptı.
1955-59 arasında oymabaskı, taşbaskı (litografi) ve seramik çalıştı. 1958’de Paris’te UNESCO Merkezi için iki büyük duvar panosu yaptı.
1962’de Paris’te Modern Sanat Müzesi’nde ilk toplu sergisini açtı. 1980’de İspanya’da Güzel Sanatlar Altın Madalyası’nı kazandı. Resim, heykel, duvar panosu gibi çalışmalarının yanı sıra duvar halısı da yapan Miró yapıtlarında yansıttığı yaşama sevincini yaşamı boyunca hiç yitirmeyen ender sanatçılardan biridir.