Mihail Nikolayeviç Barışnikov
Mihail Nikolayeviç Barışnikov, Rus dansçısı (Riga 1948). Riga'da başladığı öğrenimini Leningrad Koreografı Okulu'nda sürdüren (Aleksandr Puşkin'in öğrencisi oldu) Mihail Nikolayeviç Barışnikov, 1967'de Kirov Balesi'ne katıldı ve Konstantin Sergeyev'in Hamlet inde (1970) baş rol oynadı.
1974'te Bolşoy Balesi'nin bir turnesi sırasında Kanada'ya sığınıp. Kanada Ulusal Balesi'nde çalışmaya başladı. 1974'te ABD'ye gidip, American Balet Theatre'da yıldız dansçı olarak çalışmaya koyuldu ve Giselle, La Bayadère, La Sylphide, vb. klasik balelerin yanı sıra, Frederick Ashton (Patenciler), George Balanchine (Tema ve Çeşitlemeler), Antony Tudor (Gölge Oyunu), vb. çağdaş sanatçıların balelerinde de büyük başarı kazandı. İngiliz Krallık Balesi'nde Ashton'un La Fille mal gardée. Kenneth Mac Millan'ın Romeo ve Juliet adlı yapıtlarında sahneye çıktı.
1976'da Fındıkkıran balesiyle koreograflığa başlayan, 1978'de Don Kişot'un koreografisini düzenleyen Mihail Nikolayeviç Barışnikov, aynı yıl American Ballet Theatre'dan New York Kent Balesi'ne geçip, 1980'de sanat yönetmeni olarak döndüğü American Ballet Theatre'da koreograflık yapmayı (Cinderella, 1984) ve yıldız dansçılığı (Mollino Odası, 1986) sürdürdü. 1989'da istifa edip, Martha Graham'ın American Document'ının (Amerikan Belge-si)prömiyerinde dans etti. Bu arada birçok film de çevirdi: The Turning Point (Dönüş Noktası, 1977), White Nights (Beyaz Geceler, 1925), Dancers (Dansçılar, 1987), vb. 1980-1989 arasında yeniden American Ballet Theatre'ın sanat yönetmenliğini üstlendi.
Not: XX. yy'ın en büyük bale sanatçılarından Mihail Barışnikov, Jerome Robbins'in Bir Kır Tanrısı'nın Öğleden Sonrası'nda (1978). Mihail Nikolayeviç Barışnikov özellikle, rollerine çok uzun süre hazırlanması, ama dans ederken hiç çaba harcamıyormuş gibi görünmesiyle ün salmıştır.